Kycklingpaj med kikärtsbotten


Kycklingpaj med kikärtsbotten 1portion
 
Pajdeg:
20g Havregryn
10g Grahamsmjöl
50g Kikärtor
30g Äggvita (1st)
salt
 
Blanda ihop allt i en bunke och mixa allt till en fast och slät deg.
olja pajformen lite innan du trycker ut degen i formen. Jag gjorde två minipajer pga att jag ej hade någon bättre storlek för 1 hel portion.  Baka av botten på 250grader i 5-10 min. Sänk sedan ugnen till 200grader.
 
Fyllning:
50g Spenat
50g Broccoli
40g Kokt skinka
80g Kyckling
salt och peppar
 
90gram äggvita (3st)
90 gram mjölk (jag använder minimjölk)
salt och peppar
 
(Använder man fryst spenat/broccoli är det viktigt att man kramar ut allt vatten ur dem när dem tinat innan man fortsätter. )
Hacka spenaten och broccolin i mindre bitar. Samt strimla skinkan. Jag använde färdiggrillad kyckling som blev kvar ifrån gårdagens middag. Skiva kycklingen i smala strimlor eller dra isär dem. Blanda dessa ingredienser och fyll sedan pajformen. Blanda äggvitorna och mjölken och fyll på pajen. Om man vill kan man toppa med riven ost innan det är dags att baka av den i ugnen. Jag skippade detta.
 
Ställ pajen mitt i ugnen i 30-40 min. När den är klar, toppa med cayennpeppar innan servering.
 

Kommentarer
Postat av: GoForFit

Men åh så gott! :)

2014-05-02 @ 16:12:48
URL: http://goforfit.se
Postat av: Amanda Niclasson

Åh gott!

2014-05-03 @ 10:33:05
URL: http://femtiotrekvm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Instagram