Mina favoriter - Magen

En stor favorit som alltid fungerar är den klassiska plankan. Är det för jobbigt att så på fötterna kan man börja på knäna. Jag brukar köra 1-1,5 min vila 30 sekunder 0,5-1 min vila 30 sekunder och en sista gång 0,5-1 min. Det är viktigt att spänna magen under hela övningen och känner man att ryggen värker är det viktigt att undvik svankrygg för att det börjar bli jobbigt. Vila istället och kör igen. Bra genomförda övningar är det sim ger resultat.

Sidoplankan är en annan övning jag oftast kör. Sök på youtube om du är osäker på hur du ska gå till väga.

Plankan med knäindrag bränner riktigt härligt i dom snea magmusklerna. Dom är tidigare oftast glömde att träna.

Fall med ketelbells tränar även den sidorna. Man står stadigt på båda benen med en vikt i ena handen och låter handen utan vikt vila efter kroppens sida under tiden man för vikten åt sidan ner efter kroppen och drar med hjälp av magen sig sedan upp igen i rak position. Här får man inte vara rädd för att välja lite tyngre vikter. Kag brukar köra 18kg 8-10 repetitioner innan jag upprepar samma sak med andra sidan. Och om igen 3 gånger på varsin sida.

Bålrotation på bosuboll eller på golvet. Man sitter i samma läge som i en situps. Antingen gör man det lite jobbigare för sug med benen stadigt i luften. Ryggen skall vara rak lätt bakåtlutad. Ta en vikt och för den sida till sida. Det är viktigt att vikten är nära intill kroppen för att det ska ta ordentligt.

På bilderna är två andra övningar jag använder mig utav. Toppengrymma!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Instagram